Speeltips voor nu

Thuisblijfverhaal: De letter V is van Veerle

“Waarom zie ik Veerle vandaag niet?” vraagt mijn oudste van vier jaar een tikkeltje teleurgesteld.
          “Omdat we niet naar school mogen, we gaan vandaag weer thuis aan school werken!” Het is inmiddels al een paar weken geleden dat ik te horen kreeg dat de scholen zijn gesloten vanwege het coronavirus. Voor mij als lerares gek, maar voor de kinderen al helemaal.
            “Maar ik zie Saar toch ook?”
            “Dat klopt, fijn toch dat je je zusje mag blijven zien?”
            “Nee, Veerle is leuker.”

“Nee, Veerle is leuker.”

Dat is waar ook, ik was even vergeten dat Pim in de fase zit dat die niet met zijn zusje wil spelen, maar alleen met Veerle. Die twee samen? Jut en Jul of de realistische versie van Jip en Janneke. Wat Veerle doet, doet Pim na. Waar Veerle heengaat, holt Pim erachteraan.
            “Misschien kunnen we nog wel even face-timen met Veerle, vind je dat leuk?” vraag ik aan hem.
            “Jaaa”, roept Pim hard en hij steekt zijn armen in de lucht. Hij springt van zijn stoel af en rent richting de bank om vervolgens languit neer te ploffen. Gelukkig hebben we in deze tijd de juiste technologische middelen om met elkaar in contact te blijven. En dat is maar goed ook, anders zou die sombere blik van Pim, bij het niet zien van zijn schoolvriendinnetje, nooit meer verdwijnen.

Start van de ochtend

Ondanks het thuisblijven probeer ik mij toch aan een vast dagschema te houden. Door structuur aan te brengen in de dag weten Pim en Saar waar ze aan toe zijn en wanneer er iets van ze wordt verwacht. Zo spelen ze na het ontbijt altijd eerst even binnen. Pim speelt dan vaak met zijn autobaan en Saar is meestal lief aan het kleuren.
           “Kijk!” roept Saar vrolijk. En ze laat mij een tekening zien van een eenhoorn, volledig gekleurd in roze. Of nou ja, krassen want binnen de lijntjes kleuren is nog wel een beetje moeilijk voor haar.
           “Mooi”, vertel ik tegen haar terwijl ik Pim bij mij roep. “Juf Gonnie vertelde mij dat jij al goed letters kan benoemen. Zullen we een thuiswerkopdrachtje doen waarbij je dat kan oefenen?” Ja-knikkend geeft hij antwoord.

“Wie niet weg is, is gezien. Ik kom!”

“Oké, eens even kijken.” Ik pak een aantal letters die ik gisteravond uit wit papier heb geknipt tevoorschijn en leg ze verspreid op de tafel.
          “Deze letters ga ik verstoppen en jij moet ze proberen te zoeken. Ogen dicht en tel maar tot 10!” De handen gaan voor de ogen en Pim begint met tellen.
          “1, 2, 3…. 9, 10. Wie niet weg is, is gezien. Ik kom!”
Al rennend, springt Pim direct naar de bank en kijkt er onder. Nee, verkeerd gegokt. Dan maar het laadje in de salontafel proberen. Helaas pindakaas, daar zit ook geen letter in. Onder de salontafel dan misschien?
          “Ja hebbes”, roep ik juichend naar hem. Goed gevonden! “Welke letter is dat, Pim?”
          “De Ve” spreekt hij correct uit.
          “En kan je een woord bedenken dat begint met de letter V?”
Ik zie zijn voorhoofd fronsen en zijn lipjes tuiten. Zijn nadenkhoofd.
            “Ja dat weet ik”, zegt die uiteindelijk. “Veerle”.
Geen Vis. Ook geen Vijf. Of het woordje Vla. Nee, het eerste woord wat bij Pim te binnenschiet met de letter V is Veerle. Hoe kan het ook anders, denk ik lachend bij mezelf.

Tijd voor buitenpauze

Met de bal onder zijn arm rent Pim naar buiten. Saar huppelend er achter aan. Tijd voor een buitenspeel-break, want ondanks de coronamaatregelen vind ik het toch wel belangrijk dat ze blijven buitenspelen. Frisse lucht en beweging is goed voor ze. Gisteren zijn we naar het kleine speeltuintje met de schommels op de hoek van de straat geweest. Vandaag spelen ze op het grote grasveld achter ons huis. Daar hebben ze genoeg speelruimte om te rennen, te voetballen of te springen op de gezamenlijke ‘buurt trampoline’.
            “Kom Saar, samen voetballen” en hij schopt de bal haar kant op.
            “Nee, ik ga bellen blazen” roept ze terug.
Saar heeft echt al een eigen willetje. Ze weet precies wat ze lekker vindt om te eten en kiest haar eigen kleding uit. Al resulteert dat vaak in hetzelfde roze T-shirt bedrukt met hond Skye van PAW Patrol, een zwarte slaaplegging en natuurlijk haar roze regenlaarsjes.

“Toch wel lekker een buitenspeelmiddagje”

“Nou dan ga ik zelluf voetballen” roept Pim terug en hij schopt de bal voor zich uit om er vervolgens zelf achter aan te rennen. Ondanks dat die niet met zijn vriendjes kan spelen, vermaakt Pim zichzelf prima. Ook Saar vermaakt zich kostelijk met de bellenblaas. Ze steekt het plastic cirkelvormige bellenblaasstokje in de koker met sop en haalt hem er weer uit. Zwaaien met het stokje en de zeepbellen komen tevoorschijn. Het lijken net kleine regenboogrondjes die zweven richting de hemel. Saar laat de wind met de bellen spelen, als er genoeg bellen zijn danst ze er tussendoor. Ze giechelt als er een zeepbel vlak voor haar neus knapt.

En ik? Ik zit heerlijk te genieten van de buitenlucht. Mijn haren wapperen lichtjes door de wind en ik voel de zonnestralen mijn wangen verwarmen. Toch wel lekker zo’n buitenspeelmiddagje.

De laatste middag minuten

Uitgeblust van het spelen, zitten Pim en Saar op de bank naar de tv te kijken. PAW Patrol is tegenwoordig het programma wat altijd op staat. Ik grinnik en kijk terug naar mijn laptopscherm. Ik lees de laatste zinnen van mijn mail nog door en zie plots dat het al vijf uur is. De klok tikt sneller dan je denkt. Ik druk op de verzendknop, klap de laptop dicht en hoor de voordeur open gaan. Rens loopt naar binnen, trekt zijn zwarte werkjas uit en schopt zijn schoenen uit onder de kapstok.

“Lekker gewerkt”, vraag ik aan hem. Ook bij hem op de zaak is het een stuk rustiger geworden. Geen persoonlijke afspraken meer met klanten of werkbezoeken.
           “Ja, prima hoor” roept hij terug terwijl die richting de keuken loopt om een glas water voor zichzelf in te schenken. “En jij? Nog wat kunnen doen? Zal wel gek zijn, nu je al een tijdje geen les hebt gegeven.”
           “Ja heel gek! Ik begrijp de maatregel wel en sta er helemaal achter, maar het liefst zou ik natuurlijk gewoon voor de klas staan. Ik mis het persoonlijke contact met de kinderen enorm.”
           “Wie weet is het over een paar dagen of weken voorbij en kunnen we hopelijk weer de normale gang van zaken oppakken.”
           “Tja… wie weet?!”

Over Katja

Katja woont samen met haar vriend Rens in Nootdorp en heeft twee kinderen: Pim (5) en Saar (3). Ze is basisschoollerares op de Johannesschool in Pijnacker en geeft les aan groep 4 en 8. Vroeger als kind speelde Katja heel veel buiten. ‘Busjetrap’ was toch wel haar favoriete spel. Samen spelen met alle buurtkinderen, van jong tot oud waarbij de oudste kinderen de leiding namen en de allerkleinste meededen ‘voor spek en bonen’.

1005x gelezen

Ik wil dit delen

Meer weten

MEER TOFFE SPEELTIPS

Speeltips voor nu

Mijn kinderen zijn échte buitenkinderen, ook nu!

De kinderen van Susanne zijn echte buitenkinderen. Susanne: “Ik moet ze eerder tegenhouden dan ze aan te sporen om buiten te gaan spelen.” Gelukkig kunnen ze in deze tijd nog wel klein blokje om of even dat lege speeltuintje bezoeken.

652x gelezen

DOE MEE MET DE JANTJE BETON SPEELBEWEGING

1164x792_icoon_Wijzende vinger_blauw

DEEL JOUW SPEELTIP

Heb jij een leuke, stoere, spannende of creatieve speeltip? Wij ontvangen ze heel graag! Hoe meer tips, hoe meer speelvreugde. Dank je wel!

blauw_JB_Mail

BLIJF OP DE HOOGTE

Word gratis lid van onze speelbeweging! Ontvang maandelijks de allerleukste speelinspiratie én steun de missie om kinderen meer te laten spelen.

blauw_JP_euro

STEUN BUITENSPELEN

Je kunt Jantje Beton op allerlei manieren steunen. Bijvoorbeeld door geld te geven. Help je ook mee om spelen mogelijk te maken?

STUUR EEN TIP IN

Jantje Beton registreert jouw gegevens volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). We gebruiken deze gegevens om je te informeren over onze activiteiten. Als je de mails niet meer wilt ontvangen, geef ons dat dan door via info@speelbeweging.nl.

Meer informatie lees je in het privacybeleid van Jantje Beton.

HERSENONTWIKKELING

Spelen is belangrijk voor een gezonde hersenontwikkeling van kinderen. Het helpt kinderen bij experimenten en probleem oplossen en draagt bij aan de ontwikkeling van het geheugen. Bron: Ginsburg 2007, Bento & Dias, 2007

Hoi, leuk dat je zo enthousiast aan het lezen bent!

Wist je dat je je ook in kan schrijven voor onze nieuwsbrief? Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van de laatste speelinspiratie. Veel speelplezier!

Jantje Beton registreert jouw gegevens volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Meer informatie lees je in het privacybeleid van Jantje Beton

JA, IK HOU VAN SPELEN!

Door GRATIS lid te worden van de speelbeweging ontvang je maandelijks de leukste speeltips, interssante speelweetjes en stoere speelverhalen in jouw mailbox. We sturen je 1 tot 2 mails per maand.

Jantje Beton registreert jouw gegevens volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Meer informatie lees je in het privacybeleid van Jantje Beton