Nationale Buitenlesdag De Dolfijn in Uithoorn Winnie van Putten

Meedoen aan de Nationale Buitenlesdag? Daar zegt deze leerkracht direct ‘ja’ op!

Nationale Buitenlesdag De Dolfijn in Uithoorn Winnie van PuttenWinnie van Putten is 58 jaar, ruim 20 jaar werkzaam in het speciaal onderwijs en werkt op De Dolfijn in Uithoorn. Zelf is ze een groot voorstander van buiten lesgeven, hoewel het soms écht een uitdaging is.

“Kinderen hebben tijdens een buitenles eigenlijk niet eens door dat ze op dat moment aan het leren zijn. Zodra ze weer in het klaslokaal komen en alle kinderen bespreken met elkaar wat we tijdens de buitenles hebben gedaan, dan dringt het pas door.”

Eerste kennismaking met Nationale Buitenlesdag

Ongeveer vijf jaar geleden kwam Winnie voor het eerst in aanraking met de Nationale Buitenlesdag. Winnie: “Op speciaal onderwijs zitten kinderen met diverse leer- en gedragsproblemen. Daarom geef ik voornamelijk praktische lessen. De kinderen vinden het lastig om de gehele dag stil te zitten en daarom ben ik altijd wel op zoek naar praktische lessen die ik kan geven aan mijn klas. Toevallig kwam ik de Nationale Buitenlesdag tegen en dit sprak mij gelijk aan. Sindsdien doet de school ieder jaar mee aan de Nationale Buitenlesdag.”

De Nationale Buitenlesdag kan op zoveel verschillende manieren worden ingedeeld. Winnie: “Bij ons op school bespreken we van tevoren met elkaar wie wanneer naar buiten gaat en wat voor soort buitenlessen gegeven worden. Zo is er voldoende variatie en krijgt iedereen de kans om gebruik te maken van de ruimte op het schoolplein of in de buurt.” Een buitenles sluit aan bij een methodeles van de groep zelf. Dit kan van rekenen tot spelling zijn en zelfs verkeerslessen. “Een leuke buitenles vind ik om de tafels oefenen,” zegt Winnie. “Hiervoor is alleen stoepkrijt nodig en deel ik de groep in tweeën. Zo wordt het een soort competitie. Iedere groep krijgt een tafel die ze aan de andere kant van het schoolplein per stap op moeten schrijven. De onderliggende gedachte is het leren, maar op een speelse manier. De kinderen zijn voornamelijk bezig met het rennen en ‘sneller’ zijn dan de andere groep. Zo wordt de buitenles een hele waardevolle les.”

Belang van buiten lesgeven

“Zelf ga ik nog een stapje verder en streef ik ernaar om iedere week één methodeles om te gooien naar een buitenles,” zegt Winnie. “Dit is inmiddels ook in de hele school bekend. Dus zodra kinderen bij mij in de klas komen, weten ze dat we ook naar buiten gaan. Eigenlijk zijn ze daar allemaal heel enthousiast over en kunnen ze niet wachten om een buitenles te krijgen.” Daarnaast krijgt Winnie ook veel reacties van ouders op haar buitenlessen. Ze vinden het leuk dat ze op deze manier de kinderen laat leren. Het is weer eens wat anders dan de hele dag aan een tafel in het klaslokaal zitten. “Zodra ouders merken dat hun kind iets nieuws heeft geleerd van de buitenles, worden ze alleen maar enthousiaster. Dan heb ik ook zin om vaker buiten les te geven.”

Winnie: “Voor mijn groep zijn verkeerslessen een belangrijk onderdeel van de lesstof dit jaar. Het verkeer begrijp je het beste als je er ook zelf deel van uitmaakt. Daarom ga ik graag met mijn klas een rondje door de buurt lopen om de verkeersborden en verschillende verkeerssituaties te bespreken. De kinderen zeggen dan vaak dat ze nu pas begrijpen wat er in hun boekje staat. Ja, en daar doe ik het natuurlijk voor!” Ook vindt Winnie het prachtig om te zien dat het de kinderen verwondert dat je ook buiten kunt leren. “Zij zijn zich niet bewust van het leerproces waar ze inzitten. De kinderen focussen zich eigenlijk alleen op het rennen en bewegen en niet op het leren. Dat ze daarna de connectie maken tussen de buitenles en de methodeles is heel waardevol. Zo leren ze het ook in de praktijk te zien.”

Nationale Buitenlesdag De Dolfijn in Uithoorn Winnie van Putten

Buitenles uitdagingen aangaan

Buiten lesgeven brengt ook een aantal uitdagingen met zich mee. Met de kinderen, maar ook met collega’s. Winnie: “Voor kinderen staat naar buiten gaan natuurlijk gelijk aan speelpauze en dus spelen. De eerste keer dat ik buiten lesgaf was het daarom een grote chaos.” Het is dus belangrijk om van tevoren goede afspraken te maken, zodat de kinderen weten wat er van hen wordt verwacht. “Dan zul je echt een leuke buitenles hebben,” zegt Winnie.

Als leerkracht creëert iedereen z’n eigen routine en daar voel je je het fijnst bij. Het geven van een buitenles kan daarom als een grote uitdaging voelen, geeft Winnie aan. “Ik ben zelf die uitdaging vijf jaar geleden aangegaan en geef nu vrijwel elke week één keer buiten les. Het is deel gaan uitmaken van mijn routine. Daarom probeer ik waar mogelijk mijn collega’s te motiveren en te helpen om ook vaker naar buiten te gaan en daar les te geven. Vaak wordt gedacht dat het iets extra’s is naast de reguliere lessen, maar dat is niet zo! Een buitenles vervangt een methodeles en deze geef je dan gewoon buiten.”

Voor buitenlessen geldt: Hoe laagdrempeliger, hoe beter! Winnie: “Zo liggen er op onze school altijd materialen klaar om te gebruiken en leg ik vooral de nadruk op dat je al een heel eind komt met stoepkrijt. Het belangrijkste is om het los te laten. Het kan zijn dat sommige buitenlessen chaotischer lopen dan andere. Maar ga er gewoon in mee. Later realiseer je je dat het een hele waardevolle les was voor de kinderen.”

1017x gelezen

Ik wil dit delen

Meer weten

MEER TOFFE SPEELTIPS

Levende tijdbom

Dit spel speel je met een groepje: één iemand gaat in het midden op de grond zitten met de ogen dicht. Dit is de ‘teller’.

732x gelezen

Bij Scouting Manitoba staan buitenspelen en in de natuur zijn voorop

Spelen is superbelangrijk, maar wordt steeds minder vanzelfsprekend. Scoutinggroepen spelen een belangrijke rol bij het stimuleren van buitenspelen: zij bieden kinderen wekelijks uitdagende activiteiten op en rondom de terreinen van de vereniging. Scouting Manitoba uit Leusden loopt al jaren de collecte van Jantje Beton.

951x gelezen

DOE MEE MET DE JANTJE BETON SPEELBEWEGING

1164x792_icoon_Wijzende vinger_blauw

DEEL JOUW SPEELTIP

Heb jij een leuke, stoere, spannende of creatieve speeltip? Wij ontvangen ze heel graag! Hoe meer tips, hoe meer speelvreugde. Dank je wel!

blauw_JB_Mail

BLIJF OP DE HOOGTE

Word gratis lid van onze speelbeweging! Ontvang maandelijks de allerleukste speelinspiratie én steun de missie om kinderen meer te laten spelen.

blauw_JP_euro

STEUN BUITENSPELEN

Je kunt Jantje Beton op allerlei manieren steunen. Bijvoorbeeld door geld te geven. Help je ook mee om spelen mogelijk te maken?

STUUR EEN TIP IN

Jantje Beton registreert jouw gegevens volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). We gebruiken deze gegevens om je te informeren over onze activiteiten. Als je de mails niet meer wilt ontvangen, geef ons dat dan door via info@speelbeweging.nl.

Meer informatie lees je in het privacybeleid van Jantje Beton.

HERSENONTWIKKELING

Spelen is belangrijk voor een gezonde hersenontwikkeling van kinderen. Het helpt kinderen bij experimenten en probleem oplossen en draagt bij aan de ontwikkeling van het geheugen. Bron: Ginsburg 2007, Bento & Dias, 2007

Hoi, leuk dat je zo enthousiast aan het lezen bent!

Wist je dat je je ook in kan schrijven voor onze nieuwsbrief? Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van de laatste speelinspiratie. Veel speelplezier!

Jantje Beton registreert jouw gegevens volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Meer informatie lees je in het privacybeleid van Jantje Beton

JA, IK HOU VAN SPELEN!

Door GRATIS lid te worden van de speelbeweging ontvang je maandelijks de leukste speeltips, interssante speelweetjes en stoere speelverhalen in jouw mailbox. We sturen je 1 tot 2 mails per maand.

Jantje Beton registreert jouw gegevens volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Meer informatie lees je in het privacybeleid van Jantje Beton